25 Ocak 2021 Pazartesi

Otizm

Otizm spektrum bozukluğu, iletişimi ve davranışı etkileyen gelişimsel bir bozukluktur. Otizm her yaşta görülebilmesine rağmen semptomları genellikle yaşamın ilk iki yılında ortaya çıktığı için "gelişimsel bozukluk" olarak tanımlanmaktadır. American Psychiatric Association tarafından hazırlanan ve tanılarda kullanılan "Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders" (DSM-5) 'de otizm spektrum bozukluğu olan kişilerin özellikleri diğer insanlarla iletişim ve etkileşim güçlükleri, sınırlı ilgi alanları ve tekrarlayan davranışlardır. , okulda ve işte. ve yaşamın diğer tüm alanları, düzgün çalışma yeteneklerini bozan semptomlar gösterir. Belirtiler: Otizmin bir "spektrum" bozukluğu olarak görülmesinin nedeni, bireylerin yaşadığı semptomların tip ve ciddiyet açısından büyük farklılıklar göstermesidir. Otizme tüm ırksal, etnik ve ekonomik gruplarda rastlanmaktadır. Yaşam boyu süren bir rahatsızlık olmasına rağmen erken tedavi vakaların belirti ve işlevlerinde rahatlama sağlayabilir. Aşağıdaki listeler otizm teşhisi konan kişilerde görülen davranışsal özellikleri yansıtmaktadır. Bu davranışların tamamı vakalarda görülmese de birkaçı tek seferde görülmektedir. Sosyal İletişim / Etkileşim Sorunlarının Teşhisinde Otizm Belirtileri ve Yenilikleri: - Çok kısa süreler göz teması kurmamak veya hiç göz teması kurmamak. - Bakmamak ya da dinlememek. - İşaret ederek veya göstererek nesneleri veya etkinlikleri başkalarıyla paylaşmayın veya çok nadiren paylaşmayın. - Çağrılara ve uyarılara geç yanıt verilmesi veya yanıt verilmemesi. Konuşmayı başlatma ve sürdürmede zorluk. - Sevdiği bir konu hakkında başkalarını ilgilendirdiğini fark etmeden ve onlara cevap verme şansı vermeden konuşmak. - Durumla veya söylenene uymayan yüz ifadeleri, jestleri ve davranışları olması. - Olağandışı robot benzeri tonda veya şarkı söylemeyin. Başkalarının düşüncelerini veya eylemlerini anlamakta güçlük çekmek. Tanı Kısıtlı / Tekrarlayan Davranış Sorunlarında Otizm Belirtileri ve Yenilikler: Belirli davranışları sürekli tekrarlamak veya alışılmadık davranışlarda bulunmak. Örneğin, belirli kelimeleri veya cümleleri sürekli tekrarlayan bir ekolali olması. Sayılar, ayrıntılar, özellikler veya olaylar gibi belirli konulara takıntılı ilgi. - Hareket eden nesnelere veya parçalarına aşırı dikkat ve odaklanma. - Üzülmeyin, herhangi bir günlük rutinde en küçük değişikliklere tepki verin. Işık, gürültü, ısı veya giysi gibi duyusal girdilere diğer insanlardan çok daha fazla veya çok daha az duyarlılık. Uyku problemleri ve sinirlilik de olabilen otizm spektrum bozukluğu olan kişiler çeşitli zorluklar yaşasalar da her şeyi çok detaylı öğrenme ve bilgiyi hatırlama, güçlü görsel ve işitsel yeteneklere sahip olma, matematikte üstün başarı gösterme gibi çok güçlü yönleri olabilir, bilim, müzik ve sanat. . Otizm Belirtileri ve Tanıda Yenilikler Nedenler ve Risk Faktörleri: Bilim adamları nedenleri tam olarak tespit edememiş olsalar da, araştırmalardan elde edilen bilgiler, genlerin çevresel etkilerle otizme neden olabileceğini öne sürüyor. Bilim adamları hala otizmin neden bazı insanlarda gelişip bazılarında gelişmediğini araştırırken, bilinen bazı risk faktörleri şunları içerir: Düşük doğum ağırlığı - Otizmli bir akrabanız yok, - Yaşlı ebeveynlere sahip olmak, Down sendromu, kırılgan X sendromu ve Rett sendromu gibi diğer bazı genetik problemler. Uzmanlar, bir kişinin gelişimine ve davranışına bakarak otizmi teşhis eder. Otizm spektrum bozukluğu genellikle iki yaş civarında güvenilir bir şekilde teşhis edilebilir. 


Bir an önce değerlendirmek ve teşhis koymak ve tedaviye başlamak çok önemlidir. Küçük Çocuklarda Gelişimsel Tanı: Küçük çocuklarda teşhis genellikle iki aşamalı bir süreçtir. Birinci Basamak Bakım: On sekizinci, yirmi dört ve otuzuncu ay ziyaretlerinde genel gelişim kontrollerinde çocuk doktorunun otizm açısından gelişimsel sorunları açısından incelenmesi önemlidir. Bu aşamada gelişimsel sorun gösteren çocuklar ikinci bir değerlendirmeye yönlendirilir. İkinci Adım: Bu ikinci değerlendirme, otizm spektrum bozukluğu konusunda uzmanlaşmış pediatristler, nörologlar, psikologlar, konuşma ve dil patologları gibi diğer sağlık uzmanlarından oluşan bir ekip ile gerçekleştirilir. Değerlendirmede çocuğun bilişsel düzeyi, düşünme becerileri, dil becerileri, bağımsız yemek yeme, giyinme ve tuvalet gibi günlük aktiviteleri yapabilme becerileri incelenir. Otizm, bazen başka hastalıklar veya öğrenme bozukluklarıyla birlikte ortaya çıkan karmaşık bir yapı olduğundan, bu kapsamlı değerlendirme kan ve işitme testlerini içerir. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder